Här är några exempel på vad jag hittills har lyckats klämma ur mig, som anställd eller i samarbete med en byrå eller annan frilansare.
Sur bankdirektör gör reklam för Eurofinans
Att göra reklamfilm är alltid roligt. Och att få hitta på en karaktär som lever vidare när filmen är slut är ännu roligare. För finansbolaget Eurofinans skapade vi på The Concept Factory bankdirektör Pettersson som bara snackar och snackar och aldrig hjälper den stackars småföretagaren med likviditeten. Till skillnad från Eurofinans då förstås. Den nya payoffen "Vi snackar inte. Vi betalar" kompletterade konceptet och hittills har det blivit fyra reklamfilmer om bankdirektören och hans hårt prövade sekreterare.
Bildtävling för Dogman
Kampanjsajt för AB Dogman, i samarbete med The Concept Factory |
Hösten 2011 gick Dogmans stora bildtävling ”Min favorit” med Sveriges alla djurägare som målgrupp. Tävlingen var helt webb-baserad och gick ut på att den som ville tävla laddade upp en rolig bild på sitt djur, skrev en rolig text i pratbubblan och tvingade alla sina vänner att rösta. Ungefär så. Webutvecklarna på The Concept Factory utvecklade, jag skrev copyn (och satt i juryn faktiskt). Över 2 000 husdjur deltog och vann gjorde hunden Bullis.
Energi för riktiga genier
Att förklara exakt hur ett kärnkraftverk fungerar är inte det lättaste och att målgruppen består av barn från årskurs fyra och uppåt gör väl inte saken enklare, eller? I projektet "Energigeni" var vårt uppdrag att skapa ett utbildningsmaterial och en interaktiv utställning för E.ONs räkning, som ska hjälpa barn och lärare till en enkel och rolig energiundervisning. Att jobba tredimensionellt, med knappar, rattar och utragbara luckor i kommunikationen hör ju inte till vanligheterna, men roligt var det. Och förhoppningsvis skapade vi något som även vuxna kan förstå sig på.
Energi för riktiga genier
Utbildningsmaterial för E.ON. I samarbete med The Concept Factory. |
Att förklara exakt hur ett kärnkraftverk fungerar är inte det lättaste och att målgruppen består av barn från årskurs fyra och uppåt gör väl inte saken enklare, eller? I projektet "Energigeni" var vårt uppdrag att skapa ett utbildningsmaterial och en interaktiv utställning för E.ONs räkning, som ska hjälpa barn och lärare till en enkel och rolig energiundervisning. Att jobba tredimensionellt, med knappar, rattar och utragbara luckor i kommunikationen hör ju inte till vanligheterna, men roligt var det. Och förhoppningsvis skapade vi något som även vuxna kan förstå sig på.
Interaktiv energiutställning. Innehåll och design i samarbetet med The Concept Factory. Byggde gjorde PS Communications. |
Idéernas stad
Positionering och payoff, Linköpings kommun. Som anställd på Arnek Annonsbyrå. |
Payoffer är bland det mest utmanande en copywriter kan ge sig på. Så få ord och så mycket som ska in. Inte minst när det är en hel stad som profileras. När vi i arbetsgruppen på Arnek Annonsbyrå fick i uppdrag att ta fram en positioneringsstrategi, marknadsplan och payoff för Linköping tog vi fasta på stadens historia och nutid som en plats för innovation.
Med Saab, Universitetet och alla världsledande innovationsbolag i Mjärdevi Science Park fanns gott om bevis för att Linköping verkligen är en stad där ”idéer blir verklighet”. Och den är fortfarande Linköpings devis, mer än 15 år senare.
När ord ändå säger mer än bild
När Föreningssparbanken (numera Swedbank) startade företagsförmedling var budskapet enkelt: ”Vi må vara nya, men kunskapen och erfarenheten har vi”. Kampanjen gick med helsidor i Dagens Industri, Motherland i Karlstad hade kunden och jag skrev copyn. Och extra roligt var förstås att kunden valde ett helt textbaserat koncept. Sånt gillar vi.
Annonskampanj, Föreningssparbankens Företagsförmedling. I samarbete med Motherland. |
Ideon Science Park in a flash
När Ideon Science Park i Lund skulle fira 25 år - och Ericsson skulle fira 25 år på Ideon fick vi på The Concept Factory uppdraget att uppmärksamma detta i en flash-animation som skulle rulla på storbildsskärmar under festligheterna. Men hur ska man kunna sammanfatta 25 år på bara två minuter? Svaret är ... fort som attan. Att självaste kronprinsessan Victoria fick se filmen såg vi alla i arbetsgruppen som en värdig bonus.
Att säkra framtiden för IFS
Broschyrer, broschyrer, broschyrer. Som copywriter inom B2B hamnar oundvikligt en och annan broschyrtext i portföljen. Ibland tyvärr med känslan att ingen någonsin kommer att läsa dom.
Företagspresentation, IFS AB. I samarbete med Industri Annonsbyrå. |
Just därför var det spännande att vara med när affärssystemleverantören IFS, kund hos Industri Annonsbyrå i Linköping, bestämde sig för att göra ett magasin istället för en traditionell företagspresentation. Intervjuer, faktarutor och featureartiklar gav nytt liv till budskapet och arbetssättet gjorde det enkelt att infoga nya teman efterhand.
Fördelar i fokus på tung aerosolsajt
Viral laginsats för Malmö FF
Efter det tunga arbetet med att ta fram en helt ny klubbsajt för fotbollsklubben Malmö FF var det under våren 2010 dags för mig och arbetsgruppen på The Concept Factory att göra en digital medlemsvärvningskampanj. Tanken var att skapa en viral kampanj som utgår från varje fotbollsälskares dröm; att själv få en plats i favoritlaget.
På kampanjsidan fyller besökaren i namn, spelaregenskap och hemort för en kompis som sedan får en specialgjord filmhälsning skickad till sig. I filmen hälsas man välkommen av Roland Nilsson och spelarna, får sina nya skor av materialförvaltaren och ser sitt eget namn på skåpet innan man tillsammans med resten av laget går ut mot den väntande publiken.
Länken skickades ut i ett medlemsutskick och spreds sedan snabbt via fotbollsforum och på Facebook. Redan första dygnet generades över 1 400 visningar.
Till säsongen efter, som tråkigt nog kantades av en del skandaler i form av avbrutna matcher och bråk bland supportrarna, lanserade vi ännu en viral kampanj - den här gången på temat "använd huvudet". I form av ett lättsamt spel gick poängen med en positiv läktarkultur fram, utan pekpinnar.
Kampanjsajt för Malmö FF, som anställd på The Concept Factory |
På kampanjsidan fyller besökaren i namn, spelaregenskap och hemort för en kompis som sedan får en specialgjord filmhälsning skickad till sig. I filmen hälsas man välkommen av Roland Nilsson och spelarna, får sina nya skor av materialförvaltaren och ser sitt eget namn på skåpet innan man tillsammans med resten av laget går ut mot den väntande publiken.
Länken skickades ut i ett medlemsutskick och spreds sedan snabbt via fotbollsforum och på Facebook. Redan första dygnet generades över 1 400 visningar.
Till säsongen efter, som tråkigt nog kantades av en del skandaler i form av avbrutna matcher och bråk bland supportrarna, lanserade vi ännu en viral kampanj - den här gången på temat "använd huvudet". I form av ett lättsamt spel gick poängen med en positiv läktarkultur fram, utan pekpinnar.
Säker produktlansering
Produktlansering, ABB Robotics. Som anställd på The Concept Factory. |
Inför lanseringen av ABB Robotics nya robotsäkerhetssystem fick The Concept Factory i uppdrag att skapa lanseringskonceptet, inom ramen för ABBs strikta grafiska profil. Vi valde att gå rätt på den viktigaste produktfördelen – att ett mjuvarubaserat system för robotsäkerhet minskar behovet av fysiska säkerhetsanordningar som staket och säkerhetszoner.
Den talande taglinen, tydligt deifinerade kundfördelar och ett enkelt grafiskt element användes på en rad olika sätt i lanseringskitet och väckte uppmärksamhet i en omgivning där stora bilder av industrirobotar vanligen dominerar kommunikationen fullständigt.
Fördelar i fokus på tung aerosolsajt
Websajt, Aiolos Labs AB. I samarbete med Motherland AB. |
Många konstiga saker har jag skrivit om i mina dagar och den här sajten för bag-on-valve-teknologi hör definitivt till den kategorin. Utmaningen för mig och byrån Motherland i Karlstad var att skapa ett sug hos sprayproduktstillverkare att byta från traditionell aerosolteknologi till en lösning där produkt och drivmedel hålls åtskilda av en påse inuti flaskan.
Årsredovisningar
Att skriva årsredovisningar kanske inte låter som det glassigast jobbet för en copywriter, men faktum är att jag tycker att det är riktigt roligt. Att skriva framvagnen till en årsredovisning innebär att sätta sig djupt in i ett företags hela verksamhet, intervjua mängder av befattningshavare och sedan väga varje ord på guldvåg för att ge en så rättvisande bild av året som möjligt. Men siffrorna lämnar jag gärna till någon annan.
Under åren har jag jobbat med årsredovisningar för bland andra Beijer Electronics, Fastighets AB L E Lundberg, IFS, Henry Ståhl Fastigheter samt SMHI.
Årsredovisningar för Beijer Electronics, som anställd på The Concept Factory |